Η ψυχή είναι μικρότερη από το μικρό και μεγαλύτερη από το μεγάλο.

ΤΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ 
C.Jung
Το αρχέτυπο του πατέρα έχει δύο πόλους:
1.Τον  Σοφό Γέροντα
2.Τον Νέο Άνδρα


Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΣΟΦΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ  
εμφανίζεται στα όνειρα, στον διαλογισμό, στον ενεργό οραματισμό, στα παραμύθια με τις μορφές:
-γκουρού

-μάγος
-γιατρός
-ιερέας
-δάσκαλος
-παππούς
-κάποιος άλλος που έχει εξουσία
Μπορεί να εμφανιστεί με ανθρώπινη μορφή, με την μορφή ανθρωπάριου, ενός καλικάντζαρου, νάνου, σιδερένιου μικρού άνδρα, μικρού άνδρα από πάγο ή με την μορφή ζώου κλπ. Το μέγεθος ποικίλλει από φυσιολογικό, μικρού νάνου, γίγαντα...Η αίσθηση του μικρού ή του μεγάλου είναι ανθρωπομορφική και χάνει την αξία της, όχι μόνο στον κόσμο των ψυχικών φαινομένων, αλλά και στα μέρη του συλλογικού ασυνείδητου, πέρα από την ακτίνα δράσης του ανθρώπου. Η ψυχή είναι μικρότερη από το μικρό και μεγαλύτερη από το μεγάλο.Είναι στο μέγεθος του αντίχειρα αλλά αγκαλιάζει όλη τη γη και κυβερνά στον χώρο.
Έτσι, το αρχέτυπο του Σοφού Γέροντα είναι πολύ μικρό τόσο, που δεν είναι αντιληπτό (αόρατο, αλλά, πανταχού παρόν) και παντοδύναμο. Όσο πιο πολύ μπαίνουμε στα άδυτα της μικροφυσικής, τόσο πιο καταλυτικές είναι οι δυνάμεις που εξαπολύονται. Τα μεγαλύτερα αποτελέσματα, προέρχονται από τα μικρότερα αίτια, στην ψυχολογία.
Και στις στιγμές κρίσης, κρεμόμαστε από το παραμικρό.
Οι ιδιότητες που εκφράζει το αρχέτυπο του Σοφού Γέροντα είναι:
-Ενόραση
-Κατανόηση/Επίγνωση
-Καλές συμβουλές
-Αποφασιστικότητα
-Σχεδιασμός
-Δομή
-Αντοχή
-Δύναμη
-Πνευματική επάρκεια
-Στοχασμός
-Λογισμός
-Συγκέντρωση των ηθικών, ψυχικών και σωματικών/υλικών δυνάμεων προς συγκεκριμένη κατεύθυνση, συγκέντρωση δυνάμεων.
-Σοφία
-Ευφυΐα
-Ηθικές αξίες, όπως: καλή θέληση, προθυμία για βοήθεια.
-Ελέγχει τις ηθικές αξίες των άλλων και δίνει τα δώρα του ανάλογα με τα αποτελέσματα της δοκιμασίας.
Το στοιχείο της παροχής βοήθειας οδηγεί στην μορφή του Θεού, του Δία και του φιλεύσπλαχνου Βασιλιά, κυβερνήτη.

Αυτά είναι η θετική όψη του αρχέτυπου. Παράλληλα με αυτήν, το αρχέτυπο φέρει και τη αρνητική όψη, στην οποία διακρίνουμε:
-Το χθόνιο στοιχείο (με την μορφή χθόνιων οντοτήτων που ξεπηδούν από τη γη) που παραπέμπει στον περιορισμό.
-Μειονεξίες και αναπηρίες (μονόφθαλμες, μονοπόδαρες μορφές κλπ.) χαρακτηριστικές της μείωσης ή απώλειας της ενόρασης ή φώτισης.
-Χάρος, Δολοφόνος. Φέρνει, παίρνει τη ζωή. Συχνά, μια ανώτερη, υποσυνείδητη προεικασία εφευρίσκει κάποια ενοχλητική ή δυσάρεστη και οδυνηρή διαδικασία με μόνο στόχο να φέρει τον άνθρωπο στον δρόμο του και στην διεύρυνση της συνειδητότητάς του.
-Ο σκευωρός, ο δηλητηριαστής. Η λέξη φάρμακο=ίαμα, αντίδοτο αλλά και δηλητήριο.
-Ο Κακός, ο Διαβολικός, ο Κακός Μάγος που πρέπει να απομακρυνθεί να ηττηθεί (τα εμπόδια που αναφύονται στην πορεία του ανθρώπου για την ανάπτυξη του εαυτού).
-Η σύγκρουση ανάμεσα στα αισθήματα κατωτερότητας και την αλαζονεία. (Η πτώση του Λούσιφερ)
-Η ανοησία
-Η αδυναμία
-Η σκληρότητα
-Η αδικία
-Η αυθαιρεσία

Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΝΔΡΑ αντιπροσωπεύει:
1. Την ελευθερία από τον περιορισμό
2. την ικανότητα να σπάει κανείς τα καλούπια, τα πρότυπα.
Στη σχέση πατέρας και γιος εκφράζεται πολύ καλά αυτό το δίπολο, όταν η ενέργεια του γιου είναι δημιουργική, πρωτοποριακή και δοκιμάζει νέα πράγματα, δηλαδή φέρει τα στοιχεία:
-δημιουργικότητα
-πρωτοπορία
-νεωτερισμός
-τόλμη
-αλλαγή
Είναι η ενέργεια που επιτρέπει στον άνθρωπο να μεταλλάξει τα συνήθη όρια της παράδοσης και τα στερεότυπα και να δημιουργήσει κάτι καινούργιο. Ιδιαίτερα χρήσιμη για να απομακρύνονται τα εμπόδια για την ανάπτυξη και ανέλιξη του ανθρώπου. Η ενέργεια που φέρνει την αλλαγή.
Στην Ελληνική Μυθολογία αυτήν την ενέργεια εκφράζει ο Ερμής, ο θεός που κινείται ανάμεσα στους θεούς και τους θνητούς και φέρνει επανάσταση και αναστάτωση. Για να έρθει η αλλαγή είναι απαραίτητη η αναστάτωση της φυσικής κατάστασης των πραγμάτων, αλλιώς ο άνθρωπος μένει κολλημένος. Απέναντι από τον Ερμή, είναι ο Κρόνος=ο πατέρας Θεός, η καθεστηκυία τάξη.
Χρειάζονται και οι δύο πολικότητες, του Σοφού Γέροντα και του Νέου Άνδρα για να εκφραστεί η αρσενική ενέργεια.
Αν κάποιος έχει ισχυρή την ενέργεια του Νέου Άνδρα, χωρίς να την απαλύνει, να την μετριάζει η ενέργεια του Σοφού Γέροντα, ο άνθρωπος προτιμά να "παίζει". Παραμένει ένα αγόρι, ένας Peter Pan ή Puer Eternis (αγόρι για πάντα), που δεν θέλει να μεγαλώσει. Δεν έχει καθοδήγηση πώς να ενταχθεί στον κόσμο με ασφάλεια και πώς να διαπραγματευθεί μαζί του. Αυτό επιτυγχάνεται με την παρουσία ενός υγιούς πατρικού προτύπου.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου